Анкета «Бібліотека очима користувача»

З вересня по грудень 2024 року бібліотека коледжу проводила  локальне соціологічне дослідження «Бібліотека очима користувача». Була розроблена програма та анкета дослідження.  В дослідженні взяли участь 44 користувачі бібліотеки. Матеріали були узагальненні та підготовлені висновки та рекомендації.

         Актуальність дослідження була зумовлена  необхідністю довести, що задоволення інформаційних потреб користувачів залежить від багатьох чинників, а саме: від формування та організації бібліотечних фондів, повноти та якості основних бібліотечних та додаткових платних, а також інформаційно-комп’ютерних послуг книгозбірні, якості та комфортності обслуговування користувачів.

Мета дослідження: вивчення думки користувачів про бібліотечно-інформаційні послуги; розширення уявлень про соціальні та професійні характеристики користувачів, мотиви їхніх звернень до бібліотеки; визначення шляхів удосконалення бібліотечно-інформаційного обслуговування;  вивчення якості обслуговування; оцінка роботи книгозбірні, а також окреслення пріоритетів розвитку бібліотеки на майбутнє.

Завдання дослідження: вивчення комплексу основних бібліотечних, додаткових платних та інформаційно-комп’ютерних послуг книгозбірні  за різними показниками; загальна оцінка роботи бібліотеки користувачами; вивчення їх зауважень та пропозицій щодо роботи книгозбірні в цілому та за окремими напрямками її роботи; частота та мотиви звернення різних категорій користувачів до книгозбірні.

Учасники дослідження: користувачі бібліотеки.

Метод дослідження: анкетне опитування.

АНКЕТА

Шановний читачу!

Просимо Вас взяти участь у соціологічному дослідженні«Бібліотека очима користувача», мета якого є визначення ролі бібліотеки  та читання в житті пересічного читача.

Ваші відповіді і побажання допоможуть визначити  напрямки, форми і методи подальшого удосконалення роботи бібліотеки.

        Заздалегідь вдячні Вам за допомогу у виявленні  читацької думки.

1. Основні мотиви Вашого звернення до бібліотеки?

  • навчання
  • самоосвіта
  • виробнича, комерційна діяльність
  • громадська діяльність
  • отримання інформації про нову літературу 
  • інтерес до ресурсів мережі Інтернет 
  • цілеспрямоване звернення  до певної книги, газети, журналу, теми, автора, твору 
  • проведення дозвілля

2. Чи знаєте Ви всі можливості бібліотеки?

  • так
  • ні 
  • важко відповісти

3. Послугами якого структурного підрозділу  бібліотеки ви найчастіше користуєтесь?

  • читальним залом
  • абонементом
  • сектором періодики

4.Чи надає вам бібліотекар реальну допомогу?

  • так, завжди
  • іноді 
  • ні ніколи

5. Чи вмієте Ви користуватися каталогами і картотеками бібліотеки?

  • так
  • ні
  • важко відповісти

6.Чи потребуєте Ви допомоги бібліотечного фахівця при користуванні   каталогами?

  •  так
  • ні
  • іноді

7.  З яких тем (галузей знань), на Ваш погляд, недостатньо літератури в нашій бібліотеці?

  • художньої 
  • навчальної 
  • суспільно-політичної
  • технічної  
  • науково-природничої 
  • літературознавчої 
  • інше (вказати) ___________________________

8. Що подобається Вам в нашій бібліотеці?

  • можливість завжди одержати інформацію для навчання 
  • повнота комплектування фондів 
  • можливість доступу до Інтернету 
  • інше (вказати) _____________________________

9. Рівень обслуговування в бібліотеці

  • високий 
  • низький
  • задовільний
  • важко відповісти

10. Чим приваблює Вас наша бібліотека

  • професійна кваліфікація бібліотекаря
  • доброзичливість бібліотекаря
  • оперативність обслуговування
  • інше(вказати)___________________________________

11. Чим не подобається наша бібліотека

  • низька професійна кваліфікація бібліотекаря
  • недоброзичливість бібліотекаря
  • низька оперативність 
  • інше(вказати)__________________________________

12. З яких додаткових послуг бібліотеки Ви б скористалися за помірну плату

  • ксерокопіювання
  • видача книг з читального залу «Нічний абонемент»
  • запис інформації на диск чи флешку 
  • сканування 
  • можливість пошуку інформації за допомогою комп’ютера 
  • складання списків літератури для оформлення рефератів, курсових та дипломних робіт 

надання складних тематичних довідок 

13.     Як часто Ви звертаєтесь до бібліотек?

  •      кожного тижня і частіше
  •     1-2 рази на місяць
  •     кілька разів в 2-3 місяця
  •    декілька разів в півріччя 
  •    Інше (вказати)

В И С Н О В К И

        У процесі соціологічного дослідження було проаналізовано склад користувачів бібліотек за соціально-професійними характеристиками; визначено коло їх інформаційних запитів і ступінь задоволеності бібліотечним обслуговуванням; вивчено попит на літературу з різноманітних галузей знань та  думку читачів щодо напрямку, в якому в подальшому має розвиватися бібліотека.

Склад респондентів дозволяє скласти уявлення про читацьку аудиторію сучасної книгозбірні. Із загальної кількості опитаних студентискладають – 43%; викладачі– 37%;  службовці і робітники – 16%; інші– 4%.

Кожного тижня і частішекнигозбірню відвідують 45%; 1-2 рази в місяць – 40 % респондентів; кілька разів в 2-3 місяці –  11%;  декілька разів в півріччя  – 5%.

Серед мотивів відвідування книгозбірні основними є:  навчання – 48%;самоосвіта – 44%; цілеспрямоване звернення до певної книги, газети, журналу, теми, автора, твору – 41%;  виробнича, комерційна діяльність – 8%;і інтерес до ресурсів мережі Інтернет вказали – 28% респондентів; громадська діяльність – 9,4%;  для 34% – основним мотивом звернення є отримання інформації про нову літературу. Оскільки книгозбірня, виконує ще і дозвіллєву функцію, 41% респондентів вказали основним саме  цей  мотив.

На питання  «З яких тем (галузей знань), на Ваш погляд, недостатньо літератури в нашій бібліотеці?»відповіді респондентів були розподілені наступним чином:  художньої  – 30%;навчальної – 33%;суспільно-політичної – 17%;технічної – 25%;науково-природничої – 16%;літературознавчої  – 9%.

         У ході дослідження з`ясовувався рівень обізнаності користувачів книгозбірні щодо можливостей бібліотеки. На питання «Чи знаєте Ви всі можливості бібліотеки?» «так» відповіли – 53%; «ні» – 23,5%; «важко відповісти»  – 23,5%.

    «Рівень обслуговування в бібліотеці» читачі оцінили як:високий  – 55%;низький –  8%;задовільний  – 16%;важко відповісти – 22%.

         Визнаючи причини привабливості бібліотеки, респонденти на питання «Чим приваблює Вас наша бібліотека?» на перше місце поставили доброзичливість бібліотекаря – 69%;на другеоперативність обслуговування – 47%, на третє місцепрофесійна кваліфікація бібліотекаря – 38%.

Близьке затематикою питання «Що подобається Вам в нашій бібліотеці?» показало, що:

  • можливість завжди одержати інформацію для навчання –  59%
  • повнота комплектування фондів – 36%
  • можливість доступу до Інтернету – 40%
  • серед іншого- можливість спілкування – 10%

«Висловіть Ваші зауваження та пропозиції щодо поліпшенняроботи  бібліотеки» дало змогу дізнатися, що читачі хочуть, щоб бібліотека поповнювала свій фонд творами сучасних українських авторів, технічною, науково – популярною літературою, книгами для підлітків, а також документами на електронних носіях, мріють пророзширення приміщення бібліотеки. Бажають, щоб книгозбірня надавала послугу з роздруківки тексту, а також хочуть чути поради бібліотекаря щодо вибору книги.

      Опитування дало можливість зробити комплексну оцінку стану бібліотеки, визначити місце бібліотеки в житті користувачів, пріоритети в інформаційних потребах користувачів та ступінь їх задоволення, дізнатися думку відвідувачів щодо покращення діяльності бібліотеки.

     Так, читачі бібліотеки вважають, що для більш успішної діяльності потрібно:

  • вивчати запити і потреби користувачів;
  • поповнювати бібліотечний фонд літературою і періодичними виданнями,  в т. ч. документами на нетрадиційних носіях інформації, електронними виданнями;
  • підвищувати ефективність використання документів, популяризувати наявні видання в фонді бібліотеки;
  • формувати в книгозбірні сприятливі умови для популяризації книги, читання, знань, особливо серед молоді, створювати умови для підвищення читацької активності, рівня культурної компетентності користувачів;
  • впроваджувати в роботу сучасні комп`ютерні технології, активно використовувати їх для обслуговування користувачів, розширювати репертуар платних послуг;
  • активізувати роботу щодо поінформованості користувачів про послуги бібліотеки;
  • створити необхідні умови для підвищення кваліфікації  бібліотечних працівників закладу.

Залишити відповідь