З вересня по грудень 2024 року бібліотека коледжу проводила локальне соціологічне дослідження «Бібліотека очима користувача». Була розроблена програма та анкета дослідження. В дослідженні взяли участь 44 користувачі бібліотеки. Матеріали були узагальненні та підготовлені висновки та рекомендації.
Актуальність дослідження була зумовлена необхідністю довести, що задоволення інформаційних потреб користувачів залежить від багатьох чинників, а саме: від формування та організації бібліотечних фондів, повноти та якості основних бібліотечних та додаткових платних, а також інформаційно-комп’ютерних послуг книгозбірні, якості та комфортності обслуговування користувачів.
Мета дослідження: вивчення думки користувачів про бібліотечно-інформаційні послуги; розширення уявлень про соціальні та професійні характеристики користувачів, мотиви їхніх звернень до бібліотеки; визначення шляхів удосконалення бібліотечно-інформаційного обслуговування; вивчення якості обслуговування; оцінка роботи книгозбірні, а також окреслення пріоритетів розвитку бібліотеки на майбутнє.
Завдання дослідження: вивчення комплексу основних бібліотечних, додаткових платних та інформаційно-комп’ютерних послуг книгозбірні за різними показниками; загальна оцінка роботи бібліотеки користувачами; вивчення їх зауважень та пропозицій щодо роботи книгозбірні в цілому та за окремими напрямками її роботи; частота та мотиви звернення різних категорій користувачів до книгозбірні.
Учасники дослідження: користувачі бібліотеки.
Метод дослідження: анкетне опитування.
АНКЕТА
Шановний читачу!
Просимо Вас взяти участь у соціологічному дослідженні«Бібліотека очима користувача», мета якого є визначення ролі бібліотеки та читання в житті пересічного читача.
Ваші відповіді і побажання допоможуть визначити напрямки, форми і методи подальшого удосконалення роботи бібліотеки.
Заздалегідь вдячні Вам за допомогу у виявленні читацької думки.
1. Основні мотиви Вашого звернення до бібліотеки?
- навчання
- самоосвіта
- виробнича, комерційна діяльність
- громадська діяльність
- отримання інформації про нову літературу
- інтерес до ресурсів мережі Інтернет
- цілеспрямоване звернення до певної книги, газети, журналу, теми, автора, твору
- проведення дозвілля
2. Чи знаєте Ви всі можливості бібліотеки?
- так
- ні
- важко відповісти
3. Послугами якого структурного підрозділу бібліотеки ви найчастіше користуєтесь?
- читальним залом
- абонементом
- сектором періодики
4.Чи надає вам бібліотекар реальну допомогу?
- так, завжди
- іноді
- ні ніколи
5. Чи вмієте Ви користуватися каталогами і картотеками бібліотеки?
- так
- ні
- важко відповісти
6.Чи потребуєте Ви допомоги бібліотечного фахівця при користуванні каталогами?
- так
- ні
- іноді
7. З яких тем (галузей знань), на Ваш погляд, недостатньо літератури в нашій бібліотеці?
- художньої
- навчальної
- суспільно-політичної
- технічної
- науково-природничої
- літературознавчої
- інше (вказати) ___________________________
8. Що подобається Вам в нашій бібліотеці?
- можливість завжди одержати інформацію для навчання
- повнота комплектування фондів
- можливість доступу до Інтернету
- інше (вказати) _____________________________
9. Рівень обслуговування в бібліотеці
- високий
- низький
- задовільний
- важко відповісти
10. Чим приваблює Вас наша бібліотека
- професійна кваліфікація бібліотекаря
- доброзичливість бібліотекаря
- оперативність обслуговування
- інше(вказати)___________________________________
11. Чим не подобається наша бібліотека
- низька професійна кваліфікація бібліотекаря
- недоброзичливість бібліотекаря
- низька оперативність
- інше(вказати)__________________________________
12. З яких додаткових послуг бібліотеки Ви б скористалися за помірну плату
- ксерокопіювання
- видача книг з читального залу «Нічний абонемент»
- запис інформації на диск чи флешку
- сканування
- можливість пошуку інформації за допомогою комп’ютера
- складання списків літератури для оформлення рефератів, курсових та дипломних робіт
надання складних тематичних довідок
13. Як часто Ви звертаєтесь до бібліотек?
- кожного тижня і частіше
- 1-2 рази на місяць
- кілька разів в 2-3 місяця
- декілька разів в півріччя
- Інше (вказати)
В И С Н О В К И
У процесі соціологічного дослідження було проаналізовано склад користувачів бібліотек за соціально-професійними характеристиками; визначено коло їх інформаційних запитів і ступінь задоволеності бібліотечним обслуговуванням; вивчено попит на літературу з різноманітних галузей знань та думку читачів щодо напрямку, в якому в подальшому має розвиватися бібліотека.
Склад респондентів дозволяє скласти уявлення про читацьку аудиторію сучасної книгозбірні. Із загальної кількості опитаних студентискладають – 43%; викладачі– 37%; службовці і робітники – 16%; інші– 4%.
Кожного тижня і частішекнигозбірню відвідують 45%; 1-2 рази в місяць – 40 % респондентів; кілька разів в 2-3 місяці – 11%; декілька разів в півріччя – 5%.
Серед мотивів відвідування книгозбірні основними є: навчання – 48%;самоосвіта – 44%; цілеспрямоване звернення до певної книги, газети, журналу, теми, автора, твору – 41%; виробнича, комерційна діяльність – 8%;і інтерес до ресурсів мережі Інтернет вказали – 28% респондентів; громадська діяльність – 9,4%; для 34% – основним мотивом звернення є отримання інформації про нову літературу. Оскільки книгозбірня, виконує ще і дозвіллєву функцію, 41% респондентів вказали основним саме цей мотив.
На питання «З яких тем (галузей знань), на Ваш погляд, недостатньо літератури в нашій бібліотеці?»відповіді респондентів були розподілені наступним чином: художньої – 30%;навчальної – 33%;суспільно-політичної – 17%;технічної – 25%;науково-природничої – 16%;літературознавчої – 9%.
У ході дослідження з`ясовувався рівень обізнаності користувачів книгозбірні щодо можливостей бібліотеки. На питання «Чи знаєте Ви всі можливості бібліотеки?» «так» відповіли – 53%; «ні» – 23,5%; «важко відповісти» – 23,5%.
«Рівень обслуговування в бібліотеці» читачі оцінили як:високий – 55%;низький – 8%;задовільний – 16%;важко відповісти – 22%.
Визнаючи причини привабливості бібліотеки, респонденти на питання «Чим приваблює Вас наша бібліотека?» на перше місце поставили доброзичливість бібліотекаря – 69%;на друге – оперативність обслуговування – 47%, на третє місце – професійна кваліфікація бібліотекаря – 38%.
Близьке затематикою питання «Що подобається Вам в нашій бібліотеці?» показало, що:
- можливість завжди одержати інформацію для навчання – 59%
- повнота комплектування фондів – 36%
- можливість доступу до Інтернету – 40%
- серед іншого- можливість спілкування – 10%
«Висловіть Ваші зауваження та пропозиції щодо поліпшенняроботи бібліотеки» дало змогу дізнатися, що читачі хочуть, щоб бібліотека поповнювала свій фонд творами сучасних українських авторів, технічною, науково – популярною літературою, книгами для підлітків, а також документами на електронних носіях, мріють пророзширення приміщення бібліотеки. Бажають, щоб книгозбірня надавала послугу з роздруківки тексту, а також хочуть чути поради бібліотекаря щодо вибору книги.
Опитування дало можливість зробити комплексну оцінку стану бібліотеки, визначити місце бібліотеки в житті користувачів, пріоритети в інформаційних потребах користувачів та ступінь їх задоволення, дізнатися думку відвідувачів щодо покращення діяльності бібліотеки.
Так, читачі бібліотеки вважають, що для більш успішної діяльності потрібно:
- вивчати запити і потреби користувачів;
- поповнювати бібліотечний фонд літературою і періодичними виданнями, в т. ч. документами на нетрадиційних носіях інформації, електронними виданнями;
- підвищувати ефективність використання документів, популяризувати наявні видання в фонді бібліотеки;
- формувати в книгозбірні сприятливі умови для популяризації книги, читання, знань, особливо серед молоді, створювати умови для підвищення читацької активності, рівня культурної компетентності користувачів;
- впроваджувати в роботу сучасні комп`ютерні технології, активно використовувати їх для обслуговування користувачів, розширювати репертуар платних послуг;
- активізувати роботу щодо поінформованості користувачів про послуги бібліотеки;
- створити необхідні умови для підвищення кваліфікації бібліотечних працівників закладу.